Supertipset: Om besökaren vill låna en dator, fråga först om de vill skriva ut. Om svaret är ”ja”, fråga om de kan ta fram dokumentet på mobilen. Om svaret är ”ja”, visa var manualerna för hur man skriver ut från mobilen finns, alternativt ta med dem till skrivaren och visa hur de skriver ut från mobilen. Det tar oftast mycket mindre tid i anspråk att skriva ut från mobilen än från en dator.
Skriva ut från mobilen
Vilka typer av dokument kan jag skriva ut från mobilen?
PDF, WORD, JPG och PNG.
Hur lång tid har jag på mig att välja bilder/dokument i telefonen innan skärmen stängs ner och jag måste börja om från början?
Skärmen stängs ner efter två minuter och då måste man börja om. Dock kan man trycka på skärmen innan det gått två minuter så har man två nya minuter att jobba med.
Skriva ut från publik dator
Varför ska jag ange mejladress och pinkod när jag skriver ut?
Det är för att kunna identifiera just din utskrift när du står vid skrivaren.
Vilken mejladress och pinkod ska jag ange när jag skriver ut?
Ange din egen mejladress och en valfri pinkod 1-4 siffror som du kommer ihåg. Vid skrivaren ska du fylla i samma mejladress och pinkod för att identifiera din utskrift. Om man inte har en mejladress så går det att hitta på en mejladress viktigt är då att den har formen av en meijadress ex. xx@yy.se
Om den mejladress eller pinkod som du skriver in vid datorn inte matchar det du skriver in vid skrivaren, så visas på skrivaren felmeddelandet ”Mappen är tom”.
Skriva ut från egen dator
Hur gör jag för att kunna skriva ut från min egen dator?
Du behöver ladda ner ”Kuario Print” och installera på din dator. Det gör du på kuario.com/driver. Där väljer ett av följande två alternativ beroende på om du har PC (Windows) eller MAC:
- KUARIO Global Printer Driver I for Window I Full Installer
- KUARIO Global Printer Driver I for Mac I Full Installer
OBS! Under installationen måste man välja att ”publik dator” för att få möjligheten att skriva in mejladress och printkod (fungerar bara på Windows i dagsläget). Väljer man ”privat dator” så måste man logga in på ett befintligt Kuariokonto.
När du installerat Kuario Print enligt ovan kan du skriva ut från din egen dator på samma sätt som från bibliotekets datorer.
Kopiera
Kan jag förstora och förminska när man kopierar?
Du kan välja annat utskriftsformat under ”mer” och därmed förstora alt. förminska.
Kan jag kopiera både fram och baksida av mitt körkort på samma sida på ett papper?
Nej inte automatiskt utan kopiera först framsidan och lägg sedan kopian på glaset och lägg sedan baksidan på körkortet under kopian på framsidan och kopiera en gång till.
Skanna
Jag har skannat enligt instruktionerna men får inget mejl i min mejlbox?
Antingen är mejladressen felstavad, eller så har mejlet hamnat i din spam-/skräppostmapp.
När du ändrar ett dokument via skrivarens pekskärm
Om jag klickat mig fram till varukorgen där jag ser hur många dokument jag ska skriva ut och vad det kostar, och sedan kommer på att jag vill ändra från färg till svartvitt på ett eller flera dokument, hur gör jag då?
- Ta bort dokumenten som ligger i varukorgen genom att trycka på papperskorgsikonen.
- Tryck sedan på ”Tillbaka”-pilen för att komma till föregående steg där du ser listan med dokument.
- Välj det dokument du vill ändra på, gör dina ändringar (t.ex. från färg till gråskala) och tryck sedan på ”Print val”.
- Då kommer du till varukorgen igen och kan trycka på ”Nästa” för att gå vidare till betalning.
Tänk dig att varukorgen fungerar som i en webbutik. Går du tillbaka till ett dokument och gör en ändring, läggs det till som en ny ”produkt” i varukorgen. Därför måste du först ta bort den utskrift du inte vill ha så att du inte får dubbletter av dina dokument.
När det strular med kortbetalning
Vad gör jag om det blir problem med kortbetalning, t.ex. att ett kort inte går att blippa, eller kort/swishläsaren inte har kontakt med internet?
Släpp ut utskriften med personaltag/kort. Ta betalt i kassan.
Om problemet kvarstår, dra ur den svarta strömadaptern som går till kortläsaren och sätt i den igen. Efter en och en halv minut till två minuter ska kortläsaren vara igång igen.
Om problemet kvarstår eller kortläsaren inte kommit igång efter fem minuter, ring supportnumret till Qlosr som står på ovansidan av skrivaren eller längst ner i detta dokument. Vi är uppkopplade mot både skrivare och kortläsare och kan se i realtid om vad som är fel.
Vad gör jag skrivaren/kopiatorn har låst sig eller på annat sätt gör det omöjligt att genomföra utskrift/kopiering?
Starta om skrivaren genom att trycka en stund på den röda knappen på framsidan av skrivaren (bakom en liten lucka) och vänta tills den stängts av. Tryck sedan på samma knapp igen för att starta den.
Om problemet kvarstår efter att skrivaren startat om, ring supportnumret till Qlosr som står på ovansidan av skrivaren eller längst ner i detta dokument. Vi är uppkopplade mot både skrivare och kortläsare och kan se i realtid om vad som är fel.
Kvitto på utskrifter och kopior
Om besökaren redan har betalt för utskrifter och kopior vid betalstoplen vid skrivaren, så finns det ingen möjlighet att få ett kvitto på ”vanlig väg”. Då är enda alternativet att skriva ett manuellt kvitto.
För att få ett kvitto vid utskrift eller kopiering finns det tre alternativ.
Besökaren kopierar och skriver ut på valfritt sätt och vi (personalen) löser ut utskrifter/kopior med personaltag/ kort. Därefter betalar besökaren i kassan vid infodisken och får ett kvitto som vanligt.
Besökaren skriver ut via mobil eller dator men loggar in och betalar med sin Kuario-app. I appen ligger ett kvitto på transaktionen.
Besökaren laddar upp, skriver ut och betalar sina dokument direkt via sin Kuario-app. I appen ligger ett kvitto på transaktionen.
Vanliga frågor/fel
Mappen är tom
Jag har skrivit ut från bibliotekets dator, skrivit in min mejladress och en printkod, men när jag valt ”Printkod” på skrivaren och loggar in med mina uppgifter så står det ”Mappen är tom”.
Den mejladress och printkod du skrivit in på datorn matchar inte den du skrivit in på skrivaren. Dubbelkolla alltid att mejladressen är korrekt och att du skrivit en printkod du verkligen kommer ihåg.
Användarnamn eller lösenord är fel
Jag har skrivit ut från bibliotekets dator, skrivit in min mejladress och en printkod, men när jag valt ”Printkod” på skrivaren och loggar in med mina uppgifter så står det ”Användarnamn eller lösenord är fel”.
På skrivaren, efter att du tryckt på ”Skriv ut”, så har du tryckt på ”Kuario”-ikonen istället för ”Printkod”. Tryck på ”Printkod” så kommer din mejladress och printkod att fungera.
Jag har betalat med Swish men får inte ut några kopior/utskrifter
Jag har skrivit ur eller kopierat och valt att betala med Swish. Betalningen går igenom men jag får inte ut några papper.
Detta är sällsynt men händer ibland. Skulle det ändå inträffa så löser vi ut eventuella utskrifter och kopior med vår personaltag/kort.
Skriva ut lösenordsskyddade filer
Jag har försökt skriva ut lösenordsskyddade PDF-filer från telefonen, men det går inte.
Det stämmer, det går inte att skriva ut lösenordsskyddade dokument från telefonen. Dokumenten måste öppnas och låsas upp på en dator och sedan skrivas ut därifrån.
Skriva ut ifyllningsbara PDF:er (formulär)
Jag har försökt skriva ut ifyllningsbara PDF-filer från telefonen, men texten i formulärfälten kommer inte med på utskriften.
Det är ofta problem med att skriva ut ifyllningsbara PDF-formulär från telefonen. Skriv ut från en dator istället.